آخرین اخبار
کد مطلب: 124742
نظر رهبري و مراجع در مورد چهارشنبه سوري
تاریخ انتشار : 1395/12/22 10:28:25
نمایش : 3555
چهارشنبه آخر سال هميشه پر از حادثه هاي گوناگون بوده است و تمام اين حوادث و آسيب هاي آن همه براي يک مراسمي است که از نظر شرعي نيز اجراي آن درست نيز و با مخالفت علما روبرو است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ متاسفانه اين مراسم كه همه ساله باعث هدر رفتن سرمايه هاي انساني و اقتصادي زيادي شده، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانواده هاي بي شماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مي نمايد؛ سنتي كاملا غلط و خرافي است كه از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نمي باشد.
متاسفانه برخي آگاهانه يا آگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراث ها و سنت هاي باستاني، فرهنگ هاي جاهلي كه هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه مي باشند.

 با وجود اقدامات تبليغي كه در رسانه ها و توسط نيروهاي انتظامي براي كاهش خسارات ناشي از اين سنت جاهلي در نظر گرفته شده است اما ريشه كني اين قبيل ناهنجاري ها با كار عميق فرهنگي امكان پذير است.

آسيب هاي جدي و مشکلاتي که براي جوانان به وجود آمده است باعث شده تا علماي بزرگ نظرات و فتواهايي را در مورد چهارشنبه آخر سال بيان کنند:


 مقام معظم رهبري
حکم خود را در مورد چهارشنبه آخر سال اينگونه بيان کرده اند:"علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود، مضافاً بر اينکه احياي سنت آتش‌پرستان مى‌باشد."




  آيت الله بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد.







آيت ا..مکارم شيرازي
در مورد اين روز مي گويند: "مراسم چهارشنبه سوري يک مراسم خرافي است". با توجه به اينکه خرافه در دين ما جا ندارد پس انجام اين کار به نظر درست نمي آيد.







آيت ا... نوري همداني
نيز در مورد اين مراسم مي گويند:" چهارشنبه سوري جزء خرافات است و کارهايي که انجام مي دهند و موجب آزار و اذيت مردم مي شود حرام مي باشد و بايد جدا از آن اجتناب شود."






آيت ا... صافي گلپايگاني
نيز اينگونه نظر خود را مطرح کرده اند:" اگر نشانه‌اي از آتش‌پرستي و يا ديگر مظاهر شرک باشد و با همين عنوان برگزار شود، همان‌طور که در دوران‌هاي قديم چنين بوده است؛ جزو خرافات است و در اسلام محکوم شده و انجام  آن حرام است."




در مورد خريد مواد محترقه نيز بسياري از مراجع و علما اينگونه نظر داده اند: "در چنين مواردي که مستلزم اسراف فوق العاده است و موجب خطراتي براي شخص و ديگر شهروندان است به هيچ وجه جايز نيست"
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس